نفخ دوران پریود

نفخ دوران قاعدگی که به علت تغییرات هورمونی ایجاد می شود، برای بسیاری از خانم ها آزاردهنده است. نفخ دوران قاعدگی با انواع دیگر نفخ در اثر اختلالات هضمی و گوارشی مثل عدم تعادل در باکتری های روده، متفاوت است.کاهش یا عدم مصرف چای، قهوه و الکل کمک کننده است.کبد در بدن وظیفۀ دفع سموم و هورمون های اضافه را برعهده دارد. نوشیدنی های نم برده می توانند وظیفۀ سم زدایی کبد را سخت تر کنند، بنابراین توصیه می شود به جای مصرف چای ها و نوشیدنی های صناعی و یا حاوی الکل، از چای ها و دمنوش های گیاهی مصرف کنید.به دنبال مصرف شکر و مواد غذایی شیرین، سطوح قند خون افزایش یافته و به دنبال آن ترشح هورمون های استرس از غدد فوق کلیه افزایش می یابد. این اختلال در ترشح طبیعی هورمون های جنسی اثر گذاشته و منجر به عدم تعادل هورمون ها می شود. زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک باید شکر و غذاهای حاوی شکر را از رژیم غذایی روزانۀ خود حذف کرده و غذاهای فاقد شکر را جایگزین این مواد غذایی کنند.تغذیۀ سالم داشته باشید.در رژیم غذایی روزانۀ خود به مقدار کافی از سبزی های با رنگ سبز تیره (به خصوص بروکلی و کلم) و کربوهیدرات های پیچیده مثل غلات کامل (مثل نان، چاودار، ارزن سبوس دار و برنج قهوه ای) مصرف کنید.
بروکلی همچنین سرشار از سلنیوم واسیدفولیک بوده و دومین سبزی مورد علاقۀ بریتانیایی ها ست. این سبزی ها علاوه بر مواد مغذی مفید برای بدن، حاوی فیبر هم هستند. فیبر با هورمون های اضافه در دستگاه گوارش باند شده و از جذب آن ها جلوگیری می کند و به این ترتیب هورمون های اضافه از بدن خارج می شوند.در حد تعادل از سویا مصرف کنید
غذاهای سرشار از سویا حاوی استروژن بوده و می توانند در تعادل هورمون های جنسی اختلال ایجاد کنند. مصرف شیر سویا و سایر محصولات سویا می تواند به افزایش نفخ منجر شود.از پختن یا گرم کردن غذاها در ظروف پلاستیکی خودداری کنید.از سرامیک یا سایر ظروف پخت غذا استفاده کنید. ظروف پلاستیکی به محض گرم شدن موادی در غذاها آزاد می کنند که می تواند تعادل هورمونی بدن را تحت تأثیر قرار دهد.مقدار زیادی از ماهی های چرب مصرف کنید و یا از مکمل های روغن ماهی استفاده کنید (برای پیشگیری از عوارض ناخواسته، مصرف هرگونه مکمل تنها با تجویز پزشک توصیه می شود). اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی وجود دارند، برای تولید هورمون در بدن مهم بوده و به بهبودی زنانی که گرفتگی عضلات شکم و قاعدگی های دردناک را تجربه می کنند، کمک می کند.پروبیوتیک هاباکتری های مفیدی هستند که از سلامت دستگاه گوارش حمایت کرده و باعث جذب بهتر مواد مغذی از غذاها و مکمل ها می شوند. برای مثال در صورتی که از مکمل روی استفاده می کنید، با مصرف پروبیوتیک ها، احتمال جذب این مادۀ مغذی از دستگاه گوارش شما افزایش می یابد.
منیزیم و ویتامین B6این دو مادۀ مغذی در کاهش نفخ، گرفتگی عضلانی و دردهای قاعدگی کمک کننده هستند.روی به ساخت و تنظیم هورمون ها در بدن و همچنین درمان لکه بینی هایی که به علت اختلالات هورمونی بروز می کنند، کمک می کند

    ۹۶/۱۲/۲۲

    ۱۲:۰۸

    Last updated on


    به اشتراک بگذارید: