ورزش در بیماران دیابتی

نکات زیر برای ورزش کردن بیماران دیابتی باید مد نظر قرار گیرد :
 اندازه گیری قند خون قبل و بعد از فعالیت و هر 30 دقیقه در طول ورزش های طولانی ( بسیاری از فعالیت های ورزشی 500 تا 600 کیلو کالری انرژی در ساعت مصرف می کنند ) . اگر قند خون شما زیر 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد، یک خوراکی سرپایی حاوی 20 گرم کربوهیدرات ( مثلا یک فنجان آب انگور یا 4 عدد خرما ) قبل از شروع ورزش مصرف نمایید.
 اگر قند خون شما بالاست ( بالای 250 در افراد دیابتی نوع دو یا بالای 200 برای افراد نوع یک) ، باید ورزش را تا هنگام پایین آمدن قند خون به تعویق انداخت.
 بیمار دیابتی باید علائم و نشانه های پایین افتادن قند خون را بداند ؛ این علائم شامل : سرگیجه،تعریق، لرز، دوبینی، که هنگامی که این اتفاق می افتد با خوردن مقداری خوراکی حاوی قندعلائم کاملا برطرف میشود .
 ورزش 1 تا 2 ساعت بعد از غذا خوردن شروع شود .
 پرهیز از ورزش در زمانی که اوج فعالیت انسولین می باشد. ورزش صبحگاهی مناسب است.
 افرادی که دارای دیابت نوع یک هستند، باید از ورزش هنگام عصر تا آنجا که ممکن است پرهیز کنند.
 تنظیم کردن مقدار مصرف انسولین در صورتی که ضرورت داشته باشد که در این مورد باید به توصیه های پزشک خود عمل کرد، اما این معمولاً به معنی کاهش مقدار انسولین کوتاه اثر قبل از ورزش می باشد.
 افرادی که قرص های خوراکی ضد دیابت استفاده می کنند باید با پزشک خود مشورت نمایند.
 بعد از ورزش های سخت و طولانی، شما ممکن است به کربوهیدارت اضافه تری در 24 ساعت برای جایگزینی کربوهیدرات سوخته شده نیاز داشته باشید. به ذهن خود بسپارید که 550 گرم کربوهیدارت برای جایگزینی و جبران سطح گلیکوژن بعد از فعالیت های مصرف کننده گلیکوژن مانند دوی استقامت یا دوچرخه سواری لازم است.
 هر گرم قند یا کربوهیدارت 4 کیلو کالری انرژی تولید می کند . هر واحد مواد غذایی شامل 10 گرم قند یا کربوهیدارت است . هر بیمار دیابتی با وزن متوسط در حالت معمولی و استراحت ، 12 واحد مواد غذایی یعنی 120 گرم قند یا کربوهیدارت ( باید قندهای پیچیده مثل نان و برنج و سیب زمینی باشد ) در طول شبانه روز لازم دارد . یعنی 600 کیلوکالری از انرژی را از قند یا کربوهیدارت بدست میآورد . برای هر ساعت ورزش 600 کیلو کالری انرژی مصرف میشود . مثلا یک فنجان آب انگور یا 4 عدد خرما 20 گرم قند یا کربوهیدارت دارد و 80 کیلو کالری انرژی تولید می کند که با 10 دقیقه ورزش مصرف میشود .
 دقت شود که فعالیتهای روزانه خانگی مثلا آشپزی و جارو کردن به هیچ وجه ورزش محسوب نمیشود تا بتواند اضافه مصرف قند را بسوزاند و ایجاد چاقی نکند یا قند خون را بالانبرد .

 نوشیدن مایعات فراوان حدود دو ساعت قبل از ورزش و هم چنین بعد از ورزش ، برای جایگزینی آبی که از طریق تعریق در طول ورزش طولانی دفع شده لازم است.
 پوشیدن کفش مناسب، که دارای یک لایه نرم باشد و از نظر طول و پهنا به انگشتان فشار نیاورد و پا در آن کاملا راحت باشد.
 جوراب ها نیز باید مناسب (نخی) انتخاب شده و رطوبت پا را گرفته و پاها را خشک نگه دارند.
 استفاده کردن از یک دستبند و یا برچسب شناسایی بیماری دیابت که به آسانی قابل دیدن باشد.
 دانش و آگهی شخص از چگونگی پاسخ قند خون بدنش به ورزش.
 ورزش را مفرح و با علاقه انجام دهید. اگر قصد دارید که ورزش ها را به خوبی انجام دهید، باید آن ها را با لذت انجام دهید، نه به صورت اجباری . بسیاری از افراد از این که با دوست خود و یا یک گروه از مردم به ورزش بپردازند احساس لذت می کنند. یافتن یک محل لذت بخش و مناسب برای ورزش نیز شما را با انگیزه می سازد.

تصویر پروفایل نویسنده:دکتر علی میرزاپور
پروفایل داک تاپ
گفتگو با دکتر علی میرزاپور
سایر مقالات دکتر علی میرزاپور

اضافه کردن یک نظر

 

کانال تلگرام بهترین پزشکان ایران | داک تاپ

کانال تلگرام بهترین پزشکان ایران | داک تاپ

اینستاگرام بهترین پزشکان ایران

اینستاگرام داک تاپ | بهترین پزشکان ایران

بستن
تبلیغات:

داک تاپ از تمامی علاقه مندان به بازاریابی و تولید محتوی بصورت تمام وقت و یا پاره وقت-دورکاری دعوت به همکاری می کند. جهت فرستادن در خواست خود به این صفحه مراجعه بفرمایید.

کار پاره وقت در داک تاپ

همکاری با داک تاپ