روشهای صحیح خوردن و آشامیدن در طب سنتی ایران

در ابتدا باید گفت رعایت عادتهایی که سالها برطبق آن تغذیه داشته ایم لازم و ضروری است چرا که عدم رعایت آن موجب مشکلات جسمی و روحی میگردد اما… اما  اگر عادات صحیح باشد که نبایستی ترک شود ولی اگر غلط بوده باید به تدریج و در طی زمان و با جایگزینی تدریجی عادتهای صحیح ترک شود…

این عادات شامل مقدار غذا یا کیفیت آن یا وقت وعده غذایی و یا تعداد دفعات وعده غذایی است.. آنانکه هاضمه قوی دارند میتوانند غذای بیشتری بخورند ولی تا حدی که باعث سنگینی معده و کشیدگی دنده ها نشود .. ولی افراد دارای هاضمه ضعیف هستندبایستی غذا را با مقدار کمتر و در دفعات بیشتر میل کنند.. افرادی که بعد از غذا احساس حرارت زیاد و آزار دهنده میکنند نباید در یک وعده غذا به مقدار زیاد بخورند بلکه باید  این مقدار غذا را به دفعات متعدد تقسیم کنند…

مقدار غذا بر حسب فصول سال متفاوت میباشد: در بهار مقدار معتدل   در تابستان مقدار کمتر  در پاییز مقدار معتدل و غذاهای مایل به رطوبت و لطافت   و در زمستان میتوان مقدار غذا بیشتر و کیفیت آن غلیظتر باشد ( منظور از غذای غلیظ غذایی است که هضم آن سنگینتر میباشد) علت این امر تقویت هاضمه  در زمستان میباشد.. تا گرسنگی واقعی پیدا نشده نباید غذا خورد و وقتی هم گرسنگی ایجاد شد نباید وعده غذایی به تاخیر بیفتد چون موجب ریختن صفرا و مواد مضر به معده میگردد.. اگر روزی در مقدار غذا افراط شد و موجب ناراحتی گردید باید همانروز و فردای آنروز از غذا خوردن خودداری کرد تا غذای دیروز به خوبی هضم گشته و هاضمه ضعیف نگردد.. نمونه غذاهای خوب حافظ تندستی: از نان ها نان گندم سالم پاکیزه  از گوشتها گوشت گوسفند یکساله و بز جوان و مرغ و خروس خانگی و کبک و بلدرچین از شیرینیها آنچه شیرینی ملایمی داشته باشد بدون افزودنیهای صنعتی از میوه ها هم آنچه خاصیت غذایی بیشتری دارد که عبارتند از انگور و انجیر و خرمای تازه (البته رعایت عادت اهل منطقه مهم است)

غذاهایی که نباید با هم خورده شوند: ماهی تازه با شیر و تخم مرغ… شیر با ترشی.. پنیر با بادام… سرکه و انار بعد ازحلیم…ماست با ترب یا بعد از ترب.. ماست با گوشت مرغ…سیر وپیاز با هم…سرکه با ماش وعدس و بعد از برنج… آنچه شیر و ماست دارد با آلو یا غذاهای آلودار….عسل با خربزه تا آنجا که ممکن است چند غذای مختلف را با هم نخورد چون هضم ناقص میگردد افراد دارای معده های ضعیف و سرد و رطوبی به هیچوجه با غذا نباید ماست بخورند همچنین یکساعت قبل و همراه غذا و تا دوساعت بعد از غذا نباید آب بخورند.

خوردن آب سرد بعد از غذای گرم و چرب  و بعد از ورزش و کار سنگین و بعداز خواب شبانه بسیار بسیار مضر است.. بعد از ورزش و کار سنگین به هیچ وجه غذای لطیف و سریع الهضم خورده نشود.. همیشه یک نوع غذا خورده نشود..به عنوان نمونه خوردن دائمی غذاهای بی مزه باعث کاهش اشتها و کسالت و سستی بدن..غذاهای ترش باعث سرعت پیری..غذاهای شور باعث لاغری و خشکی بدن و ضرر به چشم..و غذاهای شیرین باعث سستی عضلات معده و کاهش اشتها میگردد پس نباید به یک نوع غذا مداومت کرد.

بعد از غذا نباید کار و ورزش سنگین انجام شود همچنین نباید بلافاصله خوابید مخصوصا فاصله شام تا خواب باید حداقل ۲ تا ۳ ساعت باشد البته فاصله مطلوب ۴ ساعت میباشد.. اگر اجبار به خوابیدن بعد از غذا بود بایستی ابتدا چند قدم راه رفته تا غذا بخوبی در قعر معده جای بگیرد.. سپس اول به پهلوی راست بخوابد تا غذا بخوبی در مهده جایگزین شده سپس بعد از مدت کوتاهی به پهلوی چپ بخوابد تا به کمک کبد هضم غذا به خوبی صورت گرفته و بعد از هضم در معده (چیزی حدود ۲ تا ۳ ساعت بعد) به پهلوی راست خوابیده تا تخلیه غذا از معده به راحتی صورت پذیرد.

بهترین ظروف غذا: چینی.. شیشه ای… مسی قلع دار و سنگی میباشد…. استفاده از ظروف آلومینیومی و تفلون بسیار مضر است چرا که باعث سرعت کمخونی و آلزایمر و دیگر عوارض میگردد. البته لازم به ذکر است که بعضی از تدابیر غذایی بر حسب مزاج شخص و مزاج بیماری متفاوت میگردد.

تصویر پروفایل نویسنده:دکتر فضل جو
پروفایل داک تاپ
گفتگو با دکتر فضل جو
سایر مقالات دکتر فضل جو

اضافه کردن یک نظر

 

کانال تلگرام بهترین پزشکان ایران | داک تاپ

کانال تلگرام بهترین پزشکان ایران | داک تاپ

اینستاگرام بهترین پزشکان ایران

اینستاگرام داک تاپ | بهترین پزشکان ایران

بستن
تبلیغات:

داک تاپ از تمامی علاقه مندان به بازاریابی و تولید محتوی بصورت تمام وقت و یا پاره وقت-دورکاری دعوت به همکاری می کند. جهت فرستادن در خواست خود به این صفحه مراجعه بفرمایید.

کار پاره وقت در داک تاپ

همکاری با داک تاپ