راه کارهای موثر برای غلبه بر درد قاعدگی

دکتر زهره لواسانی، عضو هیأت علمی دانشگاه،

تعریف درد قاعدگی یا دیسمنوره

درد قاعدگی یا دیسمنوره عبارت است از؛ بروز درد شدید دل پیچه مانند به هنگام عادت ماهانه. درد قاعدگی ممکن است یکی دو سال بعد از بلوغ آغاز و به طور مرتب رخ دهد (درد قاعدگی اولیه)، یا این که سال ها بعد از وقوع اولین قاعدگی شروع شده باشد. (درد قاعدگی ثانویه)

 

ماهیت درد

شدت علایم بیماری از یک فرد به فرد دیگر بسیار متغیر است و حتی ممکن است از یک قاعدگی به قاعدگی دیگر یک فرد هم متفاوت باشد.

معمولاً با بالارفتن سن و همچنین زایمان علایم بیماری کمتر می شود. درد قاعدگی در ۱ تا ۲ درصد از زنان به حدی شدید است که در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کند.

درد دل و دل پیچه و گاهی انتشار درد تیز در قسمت های پایین شکم، کمر و ران ها وجود دارد. این درد با شروع قاعدگی آغاز شده و به مدت چند ساعت تا چند روز ادامه می یابد.

 

میزان خونروی

حد طبیعی خونروی از ۱۰ سی سی تا ۸۰ سی سی در افراد مخلتف متغیر است. در افرادی که خونروی شدید را تجربه می کنند، این میزان گاهی تا ۵۰۰ سی سی و در موارد بسیار حاد تا بیش از ۵ واحد کاهش در هموگلوبین پس از هر قاعدگی می رسد. اگر هموگلوبین یک زن را به طور طبیعی ۱۴ فرض کنید، کاهش بیش از ۵ واحدی در هموگلوبین پس از هر قاعدگی به مفهوم یک خطر جدی برای فرد و مستلزم دریافت خون پس از هر بار قاعدگی است.

 

علائم شایع درد قاعدگی

– انقباضات قوی و طولانی مدت دیواره عضلانی رحم، کش آمدن و گشادشدن گردن رحم برای ورود خون از رحم به واژن و دفع آن.

 

علل درد قاعدگی

درد قاعدگی شدید، می تواند به علل زیر باشد:

– عفونت های لگنی

– آندومتریوز

– فیبروم ها و سایر تومورهای خوش خیم رحم

– استفاده از آی یو دی

 

درمان و مراقبت از درد قاعدگی

هدف اولیه درمان این بیماری، کاهش درد قاعدگی است. اهداف درازمدت عبارتنداز: کشف علت زمینه ساز بیماری و درمان آن، مشاوره و شاید جراحی.

– گرما به رفع درد قاعدگی کمک می کند. می توانید روی شکم و کمر کمپرس گرم بگذارید یا این که حمام آب داغ بگیرید

– برای درد خفیف استفاده از داروهایی مثل: ایبوپروفن و یا مفنامیک اسید کافی است.

– گاهی ممکن است بسته به علت بیماری برای فرد داروهای دیگری نیز تجویز شود.

– انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم، شدت درد و ناراحتی را در قاعدگی بعدی کمتر می کند.

– درد قاعدگی معمولاً در دختران لاغر اندام شدیدتر بوده و آن به علت میزان کم توده چربی در بدن به طور کلی و در اطراف لگن آن هاست. درصورت لاغری شدید، افزایش وزن به میزان کم نیز خواهد توانست به مقدار قابل توجهی درد قاعدگی را کاهش دهد.

– مصرف نوشیدنی ها و غذاهای کافئین دار را متوقف کنید.

– در بعضی از خانم ها، مصرف چای می تواند علایم درد قاعدگی را کاهش دهد.

– در صورتی که درد قاعدگی با استرس و ناراحتی روحی ارتباط داشته باشد، روان درمانی یا مشاوره روانپزشکی توصیه می شود.

– استرس از یک طرف باعث تشدید دردها و از سوی دیگر باعث افزایش میزان خونریزی می شود.

– برای کاهش درد و یا جلوگیری از قاعدگی های دردناک بهتر است از مصرف قهوه پیش از قاعدگی و یا در حین آن اجتناب کنید و در حد توان خود به انجام حرکات ورزشی ساده بپردازید.

 

– انجام حرکات نرمشی در حد اعتدال می تواند به کاهش درد به طور چشمگیر کمک کند. حرکات نباید سریع باشند و مدت زمان انجام آنها از پانزده دقیقه تجاوز نکند چون خود باعث تحلیل رفتن انرژی فرد خواهد شد.

***

    تصویر پروفایل نویسنده:دکتر زهره لواسانی
    پروفایل داک تاپ
    گفتگو با دکتر زهره لواسانی
    سایر مقالات دکتر زهره لواسانی

    کانال تلگرام بهترین پزشکان ایران | داک تاپ

    کانال تلگرام بهترین پزشکان ایران | داک تاپ

    اینستاگرام بهترین پزشکان ایران

    اینستاگرام داک تاپ | بهترین پزشکان ایران

    بستن
    تبلیغات:

    داک تاپ از تمامی علاقه مندان به بازاریابی و تولید محتوی بصورت تمام وقت و یا پاره وقت-دورکاری دعوت به همکاری می کند. جهت فرستادن در خواست خود به این صفحه مراجعه بفرمایید.

    کار پاره وقت در داک تاپ

    همکاری با داک تاپ