توصیه های لازم برای کنترول قند خون

 از غذاهای غنی از فیبر برای جلوگیری از افزایش ناگهانى قند خون استفاده شود . منابع غنی از فیبر عبارتند از:سبزیجات ، سیب، مرکبات مثل پرتقال، لیمو و گریپ فروت، توت فرنگی و غلات سبوس دار ، حبوبات و سبزیجات، دانه هاى غلات کامل( سبوس دار) و مغزها استفاده شود .

 تا جایی که ممکن است از مصرف قند هاى ساده( عسل ، قند، شکر، شیرینى، مربا، ژله، آب نبات و…) پرهیز شود و بیشتر قند های پیچیده را مصرف گردد .
 بهترین شکل مصرف نان، استفاده از نان سبوس دار آن است و بهترین گزینه ها استفاده از نان سنگک و نان جو است.
 از مصرف چربى زیاد باید پرهیز کرد، زیرا چربى زیاد ایجاد دیابت را تسریع یا تشدید مى کند، به خصوص چربى هاى اشباع ( جامد ) که بر توانایى تاثیر انسولین بر متابولیسم قند تاثیر منفى مى گذارد.
 چربى هاى مرئى گوشت ها و پوست مرغ را حتماً جدا کرده و مصرف سینه مرغ را به ران مرغ و سایر قسمت ها ارجحیت دهید.
 کباب کردن، بخارپز کردن و روش هاى پخت سریع بر سرخ کردن در روغن ارجح است . صبر کنید آب گوشت بعد از پخت، سرد شود و چربى سطح آنها را گرفته و سپس مصرف شود .
 ماهى سرشار از اسیدهای چرب اُمگا-3 است، بنابراین مصرف ماهی به میزان حداقل دو بار در هفته و هر بار 100 گرم بسیار توصیه مى شود . البته بیماران دیابت ی نباید از کپسول هاى روغن ماهى جز با تجویز پزشک استفاده نمایند، زیرا تنظیم قند خون آنها را مختل مى کند.
 پیاز و سیر برای کنترل بیمارى دیابت مفید است . پیاز ممکن است با تاثیر بر سوخت و ساز گلوکز درکبد و یا افزایش سطح انسولین و یا بالاخره افزایش اثر کیفى انسولین براى کاهش قند خون مفید باشد.
 کلم بروکلى منبع غنى کروم است و به تنظیم قند خون کمک مى کند. جو نیز از نظر کروم غنى است. از دیگر مواد غذایى حاوى کروم مى توان به مغزها، قارچ خوراکى، سبوس غلات، ریواس و مخمر اشاره کرد.
 لبنیات باید از نوع کم چرب باشد ( به جز در کودکان ). ماست و شیر پر چرب، خامه، پنیرهاى پرچرب (پیتزا و…) ، سرشیر و کره باید از رژیم غذایى حذف شوند.
 از منابع حاوى آنتى اکسیدان شامل ویتامین های C , E و بتاکاروتن که براى حفاظت از سلول هاى بتا (سلول هاى تولید کننده انسولین) مفید هستند، استفاده شود .
 ویتامین C در سبزیجات و میوه های تازه و بیشتر در مرکبات( پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی )، کیوی، انواع توت، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، هندوانه، طالبی، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز موجود است.
 بهترین منبع ویتامین E آجیل و روغن های گیاهی مثل : روغن جوانه گندم، آفتابگردان، بادام، گردو، فندق، ذرت و زیتون است.
 بتاکاروتن( پیش ساز ویتامین A ) در میوه هاى رنگى به خصوص زرد و نارنجى و سبزى هاى سبز تیره وجود دارد؛ مثل سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج، کدو حلوایی، طالبی، زرد آلو، کلم بروکلی، گریپ فروت قرمز.
 میوه ها و سبزى های خام بهتر از انواع پخته آنها و انواع پخته بهتر از انواع منجمد و بخارپزى که بخار آن خارج مى شود یا آب آن دور ریخته مى شود، است.
 خوردن میوه ها با پوست باعث افزایش تدریجى قند خون مى شود. بیشتر ویتامین ها و مواد معدنى در لایه هاى نزدیک به پوست میوه ها قرار دارند، پس میوه هایى را که مى شود با پوست خورد بهتر است با پوست میل شود و مصرف میوه هاى بسیار شیرین ممنوع و یا بسیار کم شود ؛ مثل موز، انجیر، هندوانه ، خربزه، انگور شیرین و… .
 مصرف دارچین، میخک، زردچوبه (براى پیشگیرى از گرفتگى عروق و آلزایمر نیز مفید است) ، فعالیت انسولین را افزایش مى دهند که در بین آنها اثر دارچین از بقیه بیشتر است و مانع از افزایش قند خون مى شود.
 غذایى که آهسته تر هضم مى شود ، قند را آهسته تر وارد خون کرده و آن را خیلی افزایش نمی دهد. غذایى که به صورت قطعات بزرگتر باشد، خیلى آهسته تر از غذاهاى نرم( پوره شده) هضم مى شوند. غذاى پخته سریع تر از غذاى خام هضم مى شود و غذایى که رطوبت داشته باشد، خیلى سریع تر از غذاى خشک هضم مى شود .
 تخم مرغ بیشتر از سه عدد در هفته مصرف نشود ، ولی مصرف سفیده تخم مرغ به شرط آنکه کاملاً پخته باشد اشکالی ندارد. البته در صورت بروز رنگ زرد در پوست بیماران مبتلا به دیابت( گزانتوکرومى ) مصرف تخم مرغ را محدود مى کنند.
 مصرف نمک در بیماران کاهش دهید . توصیه مى شود نمکدان را سر سفره نیاورید . پنیرها را در آب بگذارید و مصرف مواد غذایى فرآورى شده نظیر سوسیس و کالباس را بسیار محدود یا حذف کنید.
 سایر سبزی های مفید برای این بیماران شامل : مرزه ، کلم ، کدو سبز ، شلغم و تره است.
 مصرف میوه هایى مثل توت فرنگى ( قند آن لوولوز است و داراى مقدار زیادى اسید سیالیک است)، خرما ( البته با احتیاط )، گلابى ، گیلاس و سیب به خصوص با پوست را فراموش نشود .
 سویا ماده غذایى مفید و موثرى است که علاوه بر قند خون ، بر چربى هاى خون هم اثر شگفت انگیزى دارد . پس از مصرف آن غافل نشوید.
 در حبوبات مصرف عدس براى این بیماران را توصیه مى کنم. ولى در مصرف لوبیا بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کنند.
 براى پیشگیرى از ابتلا به دیابت نوع اول ( وابسته به انسولین ) توصیه مى شود که حداقل تا یک سالگى از دادن لبنیات به نوزاد خوددارى کنید. حتى الامکان نباید به نوزاد شیرگاو داد ، مخصوصاً اگر سابقه ارثى ابتلا به این بیمارى در خانواده آنها وجود داشته باشد.
 متعادل نگه داشتن وزن ، نرمش و ورزش(حداقل سه بار در هفته و هر بار 30 دقیقه ) به موازات اجرای رژیم غذایى مناسب و توجه خاص به پیاده روى روزانه، برای تامین آرامش اعصاب بسیار توصیه مى شود.

تصویر پروفایل نویسنده:دکتر علی میرزاپور
پروفایل داک تاپ
گفتگو با دکتر علی میرزاپور
سایر مقالات دکتر علی میرزاپور

اضافه کردن یک نظر

 

کانال تلگرام بهترین پزشکان ایران | داک تاپ

کانال تلگرام بهترین پزشکان ایران | داک تاپ

اینستاگرام بهترین پزشکان ایران

اینستاگرام داک تاپ | بهترین پزشکان ایران

بستن
تبلیغات:

داک تاپ از تمامی علاقه مندان به بازاریابی و تولید محتوی بصورت تمام وقت و یا پاره وقت-دورکاری دعوت به همکاری می کند. جهت فرستادن در خواست خود به این صفحه مراجعه بفرمایید.

کار پاره وقت در داک تاپ

همکاری با داک تاپ