وسواس کندن مو

تریکوتیلومانیا یا وسواس کندن مو

 وجه مشخصه این نوع اختلال کاهش مو و وجود موهای کوتاه و شکسته در کنار موهای بلند و طبیعی در نواحی دیگر است

 

عادت کندن مو به طور تدریجی و ناخودآگاه شروع می‌شود و گاه در مرحله کوتاهی از عمر بروز می‌کند و ادامه نمی‌یابد، اما گاهی سال‌ها طول می‌کشد و به یک بیماری مزمن تبدیل می‌شود.

متخصصان می‌گویند استرس‌های روانی در شروع این بیماری نقش بسزایی دارد و از همه بیشتر افسردگی و اضطراب مهم‌ترین بازیگردانان این تراژدی هستند.

بیماران مبتلا ممکن است رفتارهای متفاوتی در نوع کندن مو بروز دهند، اما بیشتر آنها حلقه مویی را دور انگشت خود می‌پیچند و بعد آن را می‌کشند و می‌کنند و معمولا در دهانشان می‌گذارند. مکان کندن مو نیز متفاوت است.

احساس فرد قبل از کندن مورا این‌گونه تعریف می‌کنند: فرد قبل از کندن مویش احساس تنش و اجبار فزاینده دارد و بعد از آن احساس رضایت و تسکین موقت می‌کند، اما پس از مدت کوتاهی دچار ناراحتی از انجام این کار میشود..

 

.

 

کندن مو دردناک نیست، هر چند خارش و سوزش در نواحی  مبتلا ممکن است وجود داشته باشد.  مو خوری نیز ممکن است متعاقب با وسواس مو کنی دیده شود. کندن مو ممکن است یک اختلال کاملا خوش خیم باشد و یا ممکن است در زمینه اختلالات شدید روانی رخ می دهد. مو کنی ظاهرا در زنها شایعتر از مردان است. عموما در دوره کودکی و نوجوانی آغاز می شود.  ولی در سنین بالاتر نیز ممکن است شروع شود.

عادت پیچیدن مو به دور انگشت اغلب در دوران کودکی ایجاد می‌شود. اگرچه در برخی موارد این عادت پس از مدتی از بین می‌رود ولی ممکن است زمینه‌ساز ابتلا به وسواس کندن مو باشد.

 

درمان شامل مراجعه به روانپزشک است تا تشخیص دقیق داده شود . سپس درمان دارویی و رواندرمانی اغاز میشود

 

درمان دارویی باید دوره خود را بگذراند. لذا باید به توصیه روان پزشک عمل کرده و درمان را تا زمان مورد نیاز ادامه دهید. اما مراحل رواندرمانی چیست؟

. آموزش آگاهی-

 

دستان خود را در موقعیت مذکور بیشتر کنترل می کنید.

 

– معمولا با کدام دست موهای خود را می کنید؟

– معمولا در چه موقعیت هایی موهای خود را می کنید (بطور مثال هنگام نگاه کردن در آینه، تماشای تلویزیون، هنگام مطالعه، نشستن در کلاس )؟

– وقتی شروع به کندن موهای خود می کنید، بدن شما معمولا در چه موقعیتی قرار دارد؟

– معمولا اول موهای مژه خود را می کشید، یا موهای ابرو یا موی سر خود را؟

– قبل از شروع به کندن موها ، خود را دستخوش چه هیجانهایی می یابید؟

وقتی توانستید به این پرسشها پاسخ دهید، در مسیر کسب آگاهی نسبت به زمانهایی قرار گرفته اید که مشکل شما در آنها روی می دهد

. یادگیری یک پاسخ معارض

قاعده اصلی در برگردان عادت، به صورت فریبنده ای ساده است: وقتی میل به انجام عادتی دارید، خود را وادار کنید تا به فعالیتی مشغول شوید که از نظر جسمی شما را از انجام آن عادت باز می دارد؛ چرا که ماهیچه هایی که درگیر فعالیت پیشگیرانه هستند، با ماهیچه های درگیر در انجام آن عادت، متعارضند. به عنوان پاسخ معارض در برابر وسواس مو کندن، حرکتی را انتخاب کنید که دست شما را از حرکت به طرف سر، صورت یا چشم ها باز دارد. سپس به مدت دو دقیقه تا زمانی که این میل فروکش کند در همین وضعیت بمانید.

.تمرین ارامسازی

درمان اختلالات همزمان مثل افسردگی و اضطراب

    تصویر پروفایل نویسنده:دکتر مطهره میردامادی
    پروفایل داک تاپ
    گفتگو با دکتر مطهره میردامادی
    سایر مقالات دکتر مطهره میردامادی

    کانال تلگرام بهترین پزشکان ایران | داک تاپ

    کانال تلگرام بهترین پزشکان ایران | داک تاپ

    بستن
    تبلیغات:

    داک تاپ از تمامی علاقه مندان به بازاریابی و تولید محتوی بصورت تمام وقت و یا پاره وقت-دورکاری دعوت به همکاری می کند. جهت فرستادن در خواست خود به این صفحه مراجعه بفرمایید.

    کار پاره وقت در داک تاپ

    همکاری با داک تاپ