توصیه های ساده جهت پیشگیری از مشکلات عضلانی-اسکلتی در خانه تکانی عید

توصیه های ساده جهت پیشگیری از مشکلات عضلانی-اسکلتی در
خانه تکانی عید
@SMDrAghaei

بعد از خانه تکانی عید (مخصوصا در خانم های سنین جوان تا میانسالی) آسیب های عضلانی اسکلتی در نواحی زیر به وفور دیده می‌شود:

-گردن،کمر،شانه،مچ دست

@SMDrAghaei

✅آسیب های فوق معمولا از نوع استفاده بیش از حد(overuse) هستند و با اقدامات ساده زیر می توان تا حد زیادی می‌توان از این آسیب ها پیشگیری کرد.

✅علت ایجاد این نوع آسیب عدم تناسب بین آمادگی عضلانی فرد (قدرت،استقامت،انعطاف پذیری ) با میزان فعالیت(شدت و زمان فعالیت ) و فشار وارده بر بافت‌ها می باشد.
بنابراین لازم است به میزان آمادگی بدنی خود واقف باشید و اعمال پیشگیری کننده زیر را انجام دهید:

@SMDrAghaei

🔹سعی کنید کارهایتان را در طول چند روز و غیر فشرده انجام دهید.

🔹کل زمان انجام یک کار ساده مثل جارو زدن رو به زمان های مختلف با فواصل استراحت تبدیل کنید. (بجای انجام مداوم(
بعنوان مثال: حداکثر زمان انجام یک کار بصورت مستمر (مثلا جارو زدن کل خانه ) برابر با زمان معمول انجام آن کار در روزهای قبل(مثلا جارو زدن یک اتاق ) باشد و چنانچه مجبور به انجام کار مداوم در فاصله زمانی کوتاه هستید حداقل یک تا دو ساعت به خود استراحت کنید و دوباره ادامه کار را انجام دهید.
البته چنانچه وقت استراحت ندارید حداقل می توانید بجای استراحت در این فاصله کار دیگر (کار متفاوت ) را انجام دهید.

🔹هنگام کار کردن ،گردن شما نباید به مدت طولانی در موقعیت(پوزیشن) ثابت باشد و هر ده تا بیست دقیقه حرکات گردن(خم و راست و طرفین) را انجام دهید.

🔹در کارهای بالای سر(مثل نصب پرده ) هر پنج دقیقه به گردن و دست خود خود استراحت دهید و دست را در کنار بدن قرار دهید. (جلوگیری از آسیب شانه و گردن)

🔹چنانچه چند ساعت بعد از اتمام کار (یا حتی روز بعد ) دچار درد در نواحی فوق بشوید. (مخصوصا در ناحیه مچ دست و شانه ) لازم است به مدت دو تا سه روز به عضو دردناک استراحت دهید و یخ گذاری در منطقه دردناک انجام شود.

🔹چنانچه در حین انجام کار دچار درد شوید. بلافاصله کار را تعطیل کرده و در صورت باقی ماندن درد بیش از دو روز به پزشک مراجعه نمایید .

🔹بعد از اتمام کار حتما دوش آب گرم گرفته شود.

🔹از بلند کردن اجسام سنگین (سنگین تر از جسمی که ماه اخیر بلند کرده اید) که با خم و راست شدن و مخصوصا چرخش کمر همراه می باشد پرهیز کنید.

🔹چنانچه آسیب قبلی در نواحی فوق دارید زمان انجام کار به مراتب کمتر از زمان توصیه شده و با استراحت بیشتری همراه باشد.
🔹فشار ناشی از التهاب تاندون‌ها و غلاف شان،گاها باعث فشار بر عصب می شود و بصورت علائم عصبی(گزگز و مورمور) خود را نشان می دهد که لزوم مصرف داروی ضد التهابی را (علاوه بر استراحت و یخ گذاری ) نشان می دهد

@SMDrAghaei

 

    تصویر پروفایل نویسنده:دکتر مرتضی آقایی افشار
    پروفایل داک تاپ
    گفتگو با دکتر مرتضی آقایی افشار
    سایر مقالات دکتر مرتضی آقایی افشار

    کانال تلگرام بهترین پزشکان ایران | داک تاپ

    کانال تلگرام بهترین پزشکان ایران | داک تاپ

    بستن
    تبلیغات:

    داک تاپ از تمامی علاقه مندان به بازاریابی و تولید محتوی بصورت تمام وقت و یا پاره وقت-دورکاری دعوت به همکاری می کند. جهت فرستادن در خواست خود به این صفحه مراجعه بفرمایید.

    کار پاره وقت در داک تاپ

    همکاری با داک تاپ